Monday, January 4, 2016

Percutian ke gua tempurung, Gopeng, Perak.


Percutian saya di Perak, negeri asal, tumpah darah saya. Saya sebenarnya berasal dari Perak tetapi dibesarkan di Johor Bahru. No Kad Pengenalan saya mempunyai no 08 di tengah-tengah sedangkan rakyat Johor mempunyai nombor 01. 

Kali ini di Gua Tempunung, satu tempat yang diketahui ramai sebab ia adalah satu tempat di laluan lebuhraya Utara Selatan tetapi ramai yang tak tahu ia adalah satu tempat yang menarik untuk dilawati.

Ia berada di Gopeng jika mengikut jalan lama, bukan dari lebuhraya. 

Tempat ini  adalah  sebuah gua yang cantik, tetapi saya tidak membawa alat kelengkapan yang baik untuk bergambar di dalam kawasan gelap untuk dikongsikan jadi saya bergambar di kawasan luar Gua Tempurung. Gua tempurung ni ada beberapa tingkat. Apa yang menariknya adalah selain ia adalah sebuah gua, ia juga mempunyai sungai seperti air terjun yang melalui gua tersebut. Satu tempat menarik untuk berkelah juga.



Saya pergi ke sana pada 15 Disember 2012 dan akan ke sana lagi.



Ini sebuah sungai yang melalui gua tempurung.


No comments:

Post a Comment