Wednesday, January 6, 2016

Percutian ke Kuala Kangsar, Perak.

Percutian ke Kuala Kangsar, Perak.


Bagi orang macam saya, percutian ke kampung sendiri itu sungguh menarik sekali. Saya balik kampung cuma setahun sekali maklumlah sudah dibesarkan di Johor Bahru. Kampung saya di Kuala Kangsar pun banyak tempat yang membawa banyak sejarah-sejarah silam.

Kuala Kangsar tu diambil dari nama Kuala Kurang Se. Kurang satu nak cukupkan 100, dari simpang-simpang, kalau bahasa kita yang dah pakai jalan raya. Kurang satu nak cukup 100 dari cabang-cabang sungai Kangsar. 

Di bandar Lenggong dalam 20 minit perjalanan ni terdapat Muzium Arkeologi Lembah Lenggong. Muzium ini telah mendapat award  yang tidak dapat saya ingat.. "entahlah apa nama dia".


Jenuh jugak melawat tempat ni, banyak benda yang kita tak tau. Tapi mana sempat nak baca semuanya. Saya ambil gambar je.





Anak saya pun melihat pameran yang ada, nak baca belum boleh lagi baca,  tengok je lah..⌣⌣

Dari muzium lenggong, kita pergi ke tempat perikanan . Ia bukan tempat perikanan air masin seperti di Johor tetapi perikanan ikan air tawar. Kuala Kangsar ni mana ada laut.  Orang kata kita wajib beli ikan pekasam kat sini tapi saya tak beli pun.



Tak ada laut tapi sungai banyak. Saya sempat pergi ke salah satu dari apa yang orang perak sebut "Late". Kalau anda ke sini, ada akan nampak banyak sungai yang menjadi tempat peranginan di kawasan ini. Yang kami sempat melawat, namanya late kekabu.







Kami tak sempat pergi berenang sebab hari pun hujan.






No comments:

Post a Comment